Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Isnin, 18 Mei 2009

PERMOHONAN KEBENARAN BERKAHWIN & PROSEDUR PERKAHWINAN PERCERAIAN DAN RUJU’



PERMOHONAN KEBENARAN BERKAHWIN


Pengesahan Permohonan Berkahwin
i) Seseorang yang hendak berkahwin hendaklah membuat permohonan untuk berkahwin
dengan mengisi borang yang ditetapkan

ii) Borang permohonan yang telah diisi dengan lengkap hendaklah dikemukakan kepada
Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju’ yang diberi kuasa untuk
mengesahkan permohonan itu bagi kariah di mana pemohon bermastautin.

iii) Sebelum membuat pengesahan, Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju’
hendaklah menyemak dan memastikan semua maklumat yang diperlukan seperti berikut
ada disertakan.
•Salinan Kad Pengenalan
•Sijil Kursus Pra Perkahwinan MBKPPI
•Surau Akuan Teruna yang dikeluarkan oleh majikannya atau surat akuan sumpah
teruna sekiranya beliau tidak mempunyai majikan jika pemohon seorang lelaki
•Surat Perakuan Cerai jika pemohon sudah bercerai hidup atau surat perakuan mati jika
permohonan bercerai mati
•Surat Akuan Memeluk Agama Islam jika saudara baru.
•Surat Kebenaran daripada Jabatan Polis jika pemohon anggota polis
•Surat Kebenaran dari Angkatan Tentera jika pemohon anggota tentera



PROSEDUR PERKAHWINAN PERCERAIAN DAN RUJU’


PENGENALAN
Prosedur Perkahwinan, Perceraian dan Ruju’ ini menggariskan peraturan-peraturan yang perlu diikuti oleh Ketua Pendaftar , Pendaftar dan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan ruju’ dalam melaksanakan Enakmen Undang-undang-undang Islam Tahun 1987 (Enakmen No. Tahun 1987) keluarga Islam 1991 (Enakmen No. 3 Tahun 1991) dan undang-undang mengenai perkahwinan.



TAFSIRAN
Dalam Prosedur Kerja Perkahwinan ini, melainkan jika konteknya menghendaki makna yang berlainan

2.1 “ Dara”perempuan yang belum pernah dikahwini..
2.2 “Teruna”lelaki yang belum pernah berkahwin.


2.3 “Duda ” lelaki yang kematian isteri atau bercerai.

2.4 “Janda” perempuan yang telah bercerai dengan suaminya.
2.5 “Balu” perempuan yang kematian suaminya.
2.6 “Janda Berhias” perempuan yang telah diceraikan dan belum disetubuhi dalam

perkahwinan.

2.7 “Bermastautin” tinggal tetap atau pada kelazimannya tinggal tetap dalam rumah kediaman

dealam sesuatu kawasan tertentu (bekerja dengan kerajaan selama 3 bulan, swasta

selama 6 bulan dan bekerja sendiri selama 1 tahun)



PROSEDUR PERKAHWINAN
1.Kursus Praperkahwinan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPPI)
1.1 Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju’ hendaklah memastikan pasangan bagi

warganegara Malayia yang mengemukakan permohonan mereka untuk mendapatkan

kebenaran berkahwin telah menghadiri dan memilik Sijil Kursus Pra Perkahwinan

MBKPPI

18 ulasan:

  1. Bagaimana sekiranya Ic saya di negeri lain dan saya ingin menikah di negeri Pahang? Bagaimanakah prosedurnya..?

    BalasPadam
  2. boleh saya bertanya..boleh ker saya bernikah pada bulan puasa??

    BalasPadam
  3. apakah prosedur pelancong ingin memeluk agama islam

    BalasPadam
  4. Lambat surat cerai kuar,,saya cerai bulan 1-8-q2013,sampai sekarang tidak keluar lagi.tolong la wat kerja dengan teliti. Ne no siri ktn/0487/2013 harap minggu ne boleh kuar.jangan wat rakyat tertunggu.. Ade kal saya 0139799193

    BalasPadam
  5. Bagaimana warga negara
    Malaysia hendak berkahwin dengan
    pasangan yang bukan warganegara Malaysia

    BalasPadam
  6. Mcm mane kalau wali enggan nikah kan . Wali ta suke pasangan .

    BalasPadam
  7. Boleh ke padam maklumat dalam borang nikah dgn liquid paper..

    BalasPadam
  8. Boleh ke padam maklumat dalam borang nikah dgn liquid paper..

    BalasPadam
  9. WAKIL PENDAFTAR KAWASAN KG PERAMU,TG LUMPUR DAH MENINGGAL DUNIA....SIAPA YANG AMBIL ALIH...BLH TINGGALKAN NO HP WAKIL PENDAFTAR?

    BalasPadam
  10. Saya nak tanye Saya nak nikah dengan pasangan Saya tapi tak dapat restu . Ape yang Saya perlu lakukan . Saya dah terlanjur dan mengandung Saya bagi tahu family Saya tapi dia Tak restu

    BalasPadam
  11. Knpe call pjbt agama islam kuantan ni susah sgt nk angkt call..xkn la sorang pn xblh angkt fon..servies mmg fail

    BalasPadam
  12. Saya duda isteri minggal.saya kenal seorang janda org perak dia sekarang nie sebatang kara emak dgn ayah dh lama minggal.dia janda suami minggal.jadi boleh ke saya nk khawin kat pjbt agama jumpa kadi pakai wali hakin.

    BalasPadam
  13. cuti ke hari ni?susahnyenak angkat call.. borang permohonan awak x user friendly..banyak bnd saya xfaham

    BalasPadam
  14. Perlu ke seorang janda menghadiri khusus kahwin jika ingin berkahwin semula

    BalasPadam
  15. assalamualaikum. sy menetap di shah alam. alamat ic di perak. boleh tak kalau sy ingin bernikah(no 2) di kuantan.
    sy dan pasangan takut akan terjatuh dlm kemaksiatan. kami ingin bernikah segera. mohon pencerahan. terima kasih.

    BalasPadam
  16. saya ingin bertanya adakah salah atau tidak bekas isteri meminta duit kepada bekas suami bukan untuk anak tetapi untuk dirinya sendiri walaupun bekas suami itu telah pon mempunyai isteri yang sah.saya mohon pencerahan.. terima kasih

    BalasPadam
  17. Salam...sy nk tnye sy nk dftar borang nikah sy melalui online lps tu prinz dn bru hntar kt pjabat agama...sy dh msuk kn kad pengenalan dn imeil sy utk di dftarkn scara online...tp sy trlupa kte laluan email...sy msuk dn buat bnyak kli...last dye tulis kne sekat...dn kne talifun pjabat agama...mcm mna sy nk buat ni ye utk buang sekatan itu dn nk buat baru smula dftar

    BalasPadam
  18. Brapa no talifun pjabat agama kuantan ye sbb sy nk col ata urusan pnteng

    BalasPadam